Skip links

Zoveel zon heb je nodig om vitamine D aan te maken

Voor veel mensen is een zonnige dag met een strakblauwe lucht het mooiste weer dat er is, maar wist je dat zonlicht ook belangrijk is voor je gezondheid? Onder invloed van UV-straling van de zon maakt je huid namelijk vitamine D aan. In dit artikel lees je hoe zonnig het moet zijn om vitamine D aan te maken en welke zonkracht daarvoor nodig is.

Een van de weinige vitamines die we als mensen zelf aan kunnen maken is vitamine D en daarmee hebben we geluk! Vitamine D is namelijk goed voor je immuunsysteem en leidt tot een betere weerstand. Bovendien zorgt vitamine D ervoor dat calcium en fosfor beter worden opgenomen, wat weer goed is voor je botten. Veel mensen denken dat een tekort aan vitamine D tot vermoeidheidsklachten kan leiden, maar volgens thuisarts.nl, een officiële site van Nederlandse huisartsen met medische adviezen, is dat niet het geval: “Vitamine D hangt niet samen met klachten als vermoeidheid, duizeligheid of u niet lekker voelen.”

BIJ DEZE ZONKRACHT MAAK JE VITAMINE D AAN

Uit onderzoek is gebleken dat je ongeveer vanaf zonkracht 3 vitamine D aanmaakt. Na de winter neemt je ongewende huid de zonnestraling gemakkelijk op en is vanaf zonkracht 2,5 al een effect merkbaar. Dat je vanaf (een naar boven afgeronde) zonkracht 3 of meer vitamine D opdoet komt omdat zogenaamde UV-B-straling het aardoppervlak dan kan bereiken. UV-B-straling is verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D, maar zorgt er ook voor dat je verbrandt. Maar bij zonkracht 3 gebeurt dit nog niet zo snel.

Naarmate de zonkracht hoger wordt is voor veel mensen 15-30 minuten in de zon genoeg om de dagelijkse hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen. En hoe hoger de zonkracht des te sneller de benodigde hoeveelheid vitamine D wordt aangemaakt. Ga je in de zomer midden op de dag bij zonkracht 6-8 naar buiten dan kan 10-15 minuten zon al voldoende zijn. Met even fietsen naar de supermarkt doe je dus al genoeg vitamine D op, zonder te verbranden. Blijf je langer buiten smeer je dan na die 10-15 minuten goed in.

Rond de langste dag van het jaar moet je wel oppassen, want dan kan een lichte huid al na 5-15 minuten verbranden. Ook met zonnebrandcréme op bereikt dan nog voldoende UV-B-straling je huid en doe je alsnog vitamine D op.

Lees ook: Dit is de kracht van de zon

Parasol tegen hoge zonkracht en verbranden. Foto: Erica van Leeuwen – de Bruijn.

WANNEER IS DE ZONKRACHT HOOG GENOEG?

In ons land is meestal sprake van zonkracht 3 of hoger in de maanden maart tot en met september. Dat is dan ook de periode dat je de meeste vitamine D opdoet. De zonkracht is niet de hele dag hetzelfde en piekt wanneer de zon op haar hoogste punt staat. Dit is ongeveer tussen 13:00 en 15:00 uur (in de zomertijd en een uur eerder in de wintertijd). In maart en september betekent dat, dat de zonkracht voor 13:00 uur en na 15:00 uur te laag is om veel vitamine D aan te maken. Later in de lente en in de zomer staat de zon hoog genoeg om een groot deel van de dag de aanmaak van vitamine D te stimuleren.

In de winter is de zon niet krachtig genoeg om vitamine D aan te maken. De meeste mensen ondervinden hiervan geen problemen, maar voor bepaalde groepen kan het verstandig zijn extra vitamine D in te nemen. Dit geldt voornamelijk voor vrouwen boven de 50 en mannen van 70 jaar en ouder. Ook voor mensen die vanwege erfelijkheid minder vitamine D aanmaken kunnen supplementen uitkomst bieden.

Dit artikel ”Zoveel zon heb je nodig om vitamine D aan te maken” verscheen eerder op Weeronline.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Ontvang tips & advies!

E-mailadres: