Skip links

Het ontbijt overslaan? Om deze 4 redenen geen goed idee

Ontbijten is een veel belangrijkere maaltijd dan je denkt: na een goede nachtrust heeft ons lichaam behoefte aan nieuwe energie. Ontdek 4 redenen waarom je moet ontbijten.

Soms is de populaire wetenschap het eens met de officiële, systematische wetenschap: ontbijten als een koning, lunchen als een prins en dineren als een pauper. Hoe simplistisch ook, uit verschillende onderzoeken lijkt naar voren te komen dat dit een noodzaak is voor ons lichaam. Een goed ontbijt helpt het lichaam bijvoorbeeld om alle voedingsstoffen die we het hardst nodig hebben, beter op te nemen.

Volgens onderzoek dat in 2021 werd gepubliceerd door de Universiteit van Cambridge, wordt het overslaan van het ontbijt het vaakst geassocieerd met een gebrek aan belangrijke voedingsstoffen bij Amerikaanse volwassenen. Bovendien is de eerste maaltijd van de dag, ook al is het niet direct, een belangrijke pijler van de gewoonten van mensen met een gezondere levensstijl, volgens de bevindingen van een studie van een cohort uit Zuid-China, gepubliceerd in het Journal of Translational Medicine. Met andere woorden, het voorziet ons niet alleen van de nodige brandstof, maar mentaliseert ons ook om op meerdere niveaus voor onszelf te zorgen.

Recente onderzoeken hebben echter aangetoond hoe het overslaan van het ontbijt leidt tot het ontwikkelen van maar liefst 4 problemen die een zeer grote tol kunnen eisen op je welzijn.

Hoe maakt het overslaan van het ontbijt je dag slechter? Laten we punt voor punt de wetenschappelijke redenen doornemen waarom je zou moeten proberen elke ochtend een voedzaam ontbijt (met eiwitten en koolhydraten) te eten.

HET VERSLECHTERT ONS IMMUUNSYSTEEM

Volgens een onderzoek gepubliceerd in Science Daily zou het overslaan van het ontbijt directe gevolgen hebben voor ons immuunsysteem. De studie maakt een vergelijking tussen de voordelen van intermittent fasting en die van een meer standaard dieet bestaande uit minstens 3 maaltijden per dag. De wetenschappers van het Mount Sinai Hospital kwamen tot de conclusie dat intermitterend vasten weliswaar de hoeveelheid monocyten (verantwoordelijk voor verschillende ontstekingen in ons lichaam) vermindert, maar dat wanneer het tijd is voor de felbegeerde maaltijd, er een exponentiële en zeer snelle toename is van monocyten in het lichaam. Simpel gezegd, ondanks de metabolische voordelen van deze praktijk, kan het problemen veroorzaken die gerelateerd zijn aan ontstekingen, waardoor het immuunsysteem verzwakt.

Met andere woorden, de onbalans veroorzaakt door intermittent fasting tast het goed functioneren van het immuunsysteem aan, dat geconfronteerd wordt met plotselinge ontstekingssituaties.

HET VERERGERT BESTAANDE STRESSNIVEAUS

Als je normaal gesproken erg stressvolle dagen hebt (en wie kan zich daar tegenwoordig van weerhouden?), kan het overslaan van het ontbijt die dagen nog erger maken. De studie gepubliceerd in Science Daily keek ook naar hoe de afwezigheid van voeding in de ochtend stressniveaus versterkt, maar dat is niet alles. Een ander onderzoek, uitgevoerd op Spaanse tieners, toonde aan hoe het overslaan van het ontbijt hoge niveaus van fysieke maar ook mentale stress veroorzaakt en zelfs het ontstaan van psychische aandoeningen zoals depressie bevordert.

Deze kettingreactie is mogelijk afhankelijk van een gebrek aan voedingsstoffen dat onze energiereserves aantast. Een eiwitrijk ontbijt (dat je kunt vinden in zaden, noten, tofu en avocado’s) helpt het lichaam het cortisolniveau te beheersen, een element dat het algehele welzijn van ons lichaam beïnvloedt.

HET VERSLECHTERT DE GLYCEMISCHE INDEX, VOORAL BIJ DIABETICI

Voel je je vaak uitgeput van energie en heb je na de lunch een middagdutje nodig om bij te komen? Het zal je misschien verbazen dat dit afhangt van je ontbijt. Als je de voedingsstoffen die je nodig hebt niet meteen bij het ontwaken binnenkrijgt, zul je ze moeten aanvullen met de lunch, wat leidt tot een onbalans.

Volgens een onderzoek gepubliceerd in Diabetes Care leidt het overslaan van het ontbijt tot een postprandiale onbalans in de glycemie, wat het hele lichaam benadeelt bij het beheren van zijn hulpbronnen. Dus als je diabetes hebt, is het echt belangrijk dat je tijd vrijmaakt om een ontbijt te eten dat eiwitten bevat, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

JE SLAAPT ER SLECHTER DOOR

Heb je het ooit geraden? De eerste maaltijd van de dag is verbonden met de laatste handeling van de dag: gaan slapen. Om slaap op te wekken produceren onze hersenen melatonine, ook bekend als het slaaphormoon. Deze molecule wordt geproduceerd uit het bekendere serotonine. Om ons lichaam te helpen het in voldoende hoeveelheden aan te maken, moeten we een voedingsstof genaamd tryptofaan innemen, die je in overvloed kunt vinden in noten zoals walnoten en hazelnoten.

Het opbouwen van deze voedingsladder tijdens je ochtend zal je ongetwijfeld helpen om je circadiane ritme te reguleren en je te voorzien van alle energie die je nodig hebt om de dag productief tegemoet te treden. Door op de juiste manier moe te worden, zullen we bovendien nog beter kunnen slapen.

CONCLUSIES

Zoals je hebt kunnen zien, is ontbijten echt belangrijk voor je gezondheid. Naast de punten die hierboven zijn uitgelegd, is er ook een positief verband gevonden tussen ontbijten en de gezondheid van het hart! Volgens twee onderzoeken verbetert de gezondheid van het hart zelfs door te ontbijten. De studie gepubliceerd in Medicine laat zien hoe het ontbijt een positieve invloed heeft op het verminderen van zowel caridovasculaire risico’s als het voorkomen van diabetes, hartaanvallen, stofwisselingsproblemen, hoge bloeddruk en buikvet. Heb je er ooit aan gedacht dat het eten van een veganistische pannenkoek met pindakaas en een stuk fruit ’s ochtends je leven kan redden?

Dit artikel “altare la colazione? Non è una buona idea per questi 4 motivi che dovresti considerare” verscheen eerder op Greenme.it

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Ontvang tips & advies!

E-mailadres: